Warszawski Kwartet Saksofonowy - podsumowanie
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 04, kwiecień 2013 23:07
Pierwszym gościem w tegorocznym cyklu "Muzyka na deser" był Warszawski Kwartet Saksofonowy w składzie: Jan Kohut (saksofon sopranowy), Andrzej Gozdecki (saksofon altowy), Michał Sobiera (saksofon tenorowy) i Bronisław Zawaliński (saksofon barytonowy). W piątek 22 marca zespół wystąpił w Samotni i wykonał program pt. "Od Bacha do jazzu", w którym znalazły się przeboje muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Melomani mieli rzadką okazję wysłuchania Hornpipe ze suity "Muzyka na wodzie" Händla czy "Badinerie" Bacha na instrumentach zupełnie obcych epoce baroku.
Saksofon jest instrumentem stosunkowo młodym, opatentowanym dopiero w 1846 roku przez Adolfa Saxa, a do muzyki poważnej trafił głównie dzięki aprobacie tak wielkich kompozytorów, jak Hector Berlioz i Caetano Donizetti.
W piątkowe popołudnie kwartet czarował słuchaczy coraz to bardziej ciekawymi barwami, począwszy od zupełnie subtelnych, "pastelowych" dźwięków w "Humoresce" Dworzaka, poprzez mocne, prawie organowe brzmienie w Preludium do "Te Deum" Charpentiera aż do zupełnego szaleństwa dźwiękowego w "Saxofobii" (R.Widoeft) i "In the Mood" (Garland, Miller). Wspólnie podziwialiśmy niezwykłą sprawność techniczną warszawskich artystów przy blasku połyskujących złotem saksofonów.
Co jakiś czas widać było, że niektóre znane utwory już od pierwszych taktów poruszały publiczność - Taniec z szablami z baletu "Gayane" (Chaczaturian), czy Libertango (Piazzolla). Program piątkowego koncertu najwyraźniej przypadł do gustu wszystkim melomanom, co przełożyło się na 3 bis-y, w których dodatkowo usłyszeliśmy niezwykle zabawny utwór Carey Blyton Kpina ze Scotta Joplina (tu artyści dodali nawet własną choreografię), a także dwa bardzo znane utwory: The Entertainer Scotta Joplina i Taniec kurcząt w skorupkach Modesta Musorgskiego.
W trakcie koncertu spośród posiadaczy biletów wylosowano nagrody: płytę CD (ufundowaną przez kwartet) oraz 2 książki "Różne drogi do wolności" prof. Aliny Aleksandrowicz, ufundowane przez TPP.
Koncert dofinansowany był z budżetu Miasta Puławy.
Kwiaty dla wykonawców ufundowała Kwiaciarnia Violetty Woszczyk.
Tekst: Ewa Rauner
Zdjęcia: Ewa Rauner, Teresa Rauner